Nuffnang

Sunday, May 30, 2010

NANTIKAN DAKU DI DALAM SYURGA...

Sahabat, bangunlah...

Kenapa kau berbaring begini...

Kuatkan semangatmu, wahai sahabat jalanan setia...

Meski aku seekor kucing, aku malah lebih mengerti erti persahabatan berbanding manusia yang semakin keliru...

Usah kau berbaring di sini...

Bangunlah...

Aku tak akan biarkan kau di sini...

Izinkan aku membantumu...

Oh Tuhan...

KOMA

Aku rasakan yang makhluk kesayangan bagindaku Muhammad s.a.w ini lebih mulia dariku, meski dia hanyalah seekor haiwan...

Ampunkan aku andai pernah berkasar dengan makhluk ciptaan-Mu ini, wahai Tuhanku...

Celakalah manusia yang berperangai hina daripada haiwan, kerana mereka dikurniakan akal, sedang haiwan hanya naluri yang menemani...

Saturday, May 29, 2010

DEMI TERTEGAKNYA AKHLAQUL KARIIMAH...

Mohon maaf jika saya asyik mengulang-ulang cerita yang sama. Namun, saya rasa tidak salah sekiranya hal yang baik itu dingat-ingat kembali, sebagai penyubur dalam jiwa.

Sebuah sekolah agama yang cuba berdiri teguh dengan 'tiang yang hampir roboh' amat meruntun jiwa untuk kembali bersyukur dengan apa yang ada. Dalam keterbatasan, mereka gagah dan kuat meneruskan perjuangan. Itulah guru-guru yang hebat. Semuanya atas dasar menyuburkan akhlaqul karimah pada jiwa-jiwa kudus yang hendak mengenal dunia.


Itu cerita lama. Namun begitu, cerita lama itu mengiyakan pula bahawa kerja-kerja menegakkan akhlaqul karimah tidak pernah berhenti sampai hari kiamat. Mereka yang ikhlas akan sentiasa berusaha untuk menyuburkan hal itu ke dalam jiwa manusia lain, terutamanya anak-anak, kerana anak-anak mudah dibentuk memandangkan mereka masih rebung yang belum menjadi buluh.

Oleh itu, semua ini akar umbinya apa ?

HATI yang bersih.

Aduhai, rupa-rupanya itu asas akhlaqul kariimah. Dan alhamdulillah, sekolah agama mempunyai silibus yang mampu membentuk akhlak mulia. Dan hal ini juga diguna pakai sekarang di sekolah-sekolah biasa. Pun begitu, segala-galanya bermula daripada didikan ibu dan bapa yang baik.
Bayangkan, pemimpin tanpa akhlak yang baik hanya akan merosakkan negara dan juga rakyatnya. 

Wallahua'lam...

P/s: Dengar baik-baik apa pesanan yang terkandung di dalam kedua-dua video klip tersebut. Saya bukan suka-suka meletaknya di situ...

Friday, May 28, 2010

ROTAN SI MAS IDAYU, ROTAN SI IBU DAN BELAJAR AL-QURAN


Wahaha...saya fikir Mas Idayulah satu-satunya pengajar yang menggunakan pendekatan lama dalam mengajar, iaitu mengajar dengan rotan. Menurut ceritanya, bagai nak rak si artis yang memenangi rancangan Mentor dahulu dirotannya demi mengajarnya bahawa 'menyanyi bukan kerja main-main'.

Dari satu sudut, saya bersetuju dengan pendekatan Mas Idayu itu. Orang Melayu sejak dahulu memang sudah biasa mengajar anak-anak mereka dengan rotan. Rotan juga sedikit sebanyak boleh membentuk peribadi seorang anak ke arah yang lebih baik. Pun begitu, merotan itu ada tatacaranya agar tidak berlebihan dan boleh pula merosakkan mental si anak.

Apabila mendengar cerita mengenai Mas Idayu yang merotan, saya terkenang-kenang cerita lama.

Ketika kecil dahulu, rotan adalah salah satu elemen wajib mak saya dalam corak pendidikan anak-anaknya. Kau beranilah nak buat benda tak senonoh, rotanlah aku bagi sebagai 'hadiah'. Begitulah lebih kurang caranya. Hal ini tidak terkecuali juga ketika saya belajar mengaji dengan mak saya. Ya, mengaji sekarang tak macam dahulu. Dulu, kita semua dihidangkan dengan rotan apabila mengaji. Kalau main-main, satu libasan tepat ke bahu. Secara tidak langsung, itu juga satu 'amaran' supaya menghormati Al-Quran yang mulianya membawa sehingga hari kiamat.

Saat yang paling 'menyeksakan' ialah ketika saya disuruh mengeja setiap patah perkataan yang ada di muka surat kitab suci itu. Bayangkanlah, satu muka surat yang mengandungi beratus-ratus perkataan disuruh eja mengikut cara Melayu membaca Bahasa Arab, kemudian barulah dibaca sebagai satu ayat. Tentunya, kita pernah mendengar anak-anak Melayu membeca begini :

"Alif lam, mati di atas Al, Ha mim, mati di atas ham, Dal depan du, Lam Lam, sabdu bawah lil, Lam di atas la, Ha bawah hi, Alhamdulillahi..."

Begitulah cara saya belajar membaca Al-Quran. Cara lama yang berkesan, pada hemat saya. Saya tidak pasti pula bagaimana cara anak-anak belajar membaca Al-Quran sekarang ini. Mungkin lebih 'advance' agaknya ditambah pula dengan ICT dan segala macam kemudahan teknologi yang ada, belajar membaca Al-Quran dah jadi macam belajar main komputer.

Satu pantang mak saya ialah berhenti membaca Al-Quran. Mak saya amat membenci anak-anak muda yang berhenti membaca Al-Quran dengan alasan yang tidak munasabah (ada ke alasan yang munasabah untuk berhenti membaca Al-Quran). Sedangkan kita tahu itulah satu-satunya penyuluh kegelapan jiwa yang paling dekat dengan kita. Meskipun kita tidak mengetahui maknanya, untaian kata-kata dan kemerduan bacaannya sendiri sudah mampu menenangkan jiwa.

Sebab itulah rotan amat sesuai sekali dilibas ke atas anak-anak yang malas membaca Al-Quran, kerana mereka seolah-olahnya hendak menjauhkan diri daripada nur yang dikurniakan Allah Taala di dalam kalamullah-Nya yang teramat mulia. Bayangkan, berapa ramai yang telah menerima hidayah setelah membaca Al-Quran lalu memeluk agama Islam. Kita pula dengan lancang hendak meninggalkan diri kita dari membacanya. Apa kes ini ?

Jika dahulu, anak-anak kecil akan beramai-ramai pergi mengaji di rumah ustaz atau ustazah yang mengajar mengaji. Hal ini berlaku jika ibu bapa kurang yakin dapat mengajar anaknya dengan baik (mungkin kesan daripada terlalu lama meninggalkan Al-Quran). Satu pemandangan yang tenang sekali. Dahulu, nenek saya juga mengajar anak-anak kampung mengaji. Sering saya melihat nenek menjerkah anak-anak yang tergagap-gagap mengaji. Menyanyi bukan main pandai, tapi mengaji tak tahu, begitulah lebih kurang. Satu ketika, hampir sahaja nenek saya melempang seorang budak perempuan yang sampai ke sudah masih tidak dapat mengaji dengan baik. Padahal sudah lebih 3 bulan belajar. Ya, kadar 'penangkapan ilmu' bagi manusia itukan lain-lain.

Ayah saya juga pernah mengajar mengaji, namun saya tidak berapa suka, kerana ayah saya mengajar cara yang entah dari mana datang sebutannya. Contohnya, huruf Ba disebut Be dan huruf Ta disebut Te (macam cerita Pendekar Bujang Lapok). Saya yang sudah biasa belajar dengan mak akhirnya terus belajar dengan mak, tidak dengan ayah. Hehehe...

Di rumah, mak saya suka menggunakan batang yang digunakan untuk mengikat belon untuk merotan saya. Sakitnya bila hinggap di badan Tuhan sajalah yang tahu. Sehinggakan satu ketika, saya dan adik berpakat untuk melupuskan rotan itu buat selama-lamanya dengan membuangnya masuk ke dalam parit besar. Namun, mak saya tidak putus asa, digunakan pula pembaris kayu yang berat milik ayah saya untuk melibas punggung saya dan juga bahu saya. Kiranya, babak merotan saya tidak terhad ketika membaca Al-Quran, malah diteruskan juga sepanjang kehidupan saya ketika mencapai umur mumayyiz itu.

Pun begitu, saya amat bersyukur kerana dirotan tidak begitu teruk. Ertinya tidaklah sampai badan saya luka-luka ataupun lebam-lebam. Itu tidak baik bagi seorang anak yang sedang membesar. Psikologinya boleh terganggu, malah boleh menerbitkan rasa benci si anak pada ayah dan ibunya. Kita semua tahu seorang ayah dan ibu yang baik adalah mereka yang tidak terlalu memanjakan anak-anaknya. Kalau sudah bertindak nakal, ibu bapa perlu tegas dan menegur. Perlu rotan, rotanlah sebagai peringatan. Ya, mungkin ada yang menyanggah dengan alasan cara itu sudah tidak relevan. Tapi, lihatlah bagaimana keadaan sekarang. Anak-anak sudah berani kurang ajar dengan mak dan ayah pada usia yang kecil. Malah di sekolah kurang ajar pula dengan guru. Dahulu, guru sentiasa membawa rotan ke sana ke mari. Sekarang, dicubit sedikit dah diadu pada mak dan ayah. Mak ayah yang dungu pula beria-ia mempertahankan anaknya konon tidak bersalah. Aduhai...

Saya fikir, pendidikan yang disertai dengan rotan ini masih relevan jika kena dengan caranya. Boleh juga dipraktikkan jika hendak mendidik anak supaya tidak meninggalkan solat sesuka hati. Sebab nabi pernah berpesan, jika sudah 10 tahun masih malas hendak sembahyang, rotanlah ia. Pun begitu, nabi tak suruh ibu bapa merotan sampai nak mati si anak itu. Berpada-padalah...

Thursday, May 27, 2010

BAROKAH ILMU DARI MUALLIM

Kata guru Imam As-Syafei rahimahullahutaala, ilmu itu adalah cahaya. Ia tidak akan dapat masuk ke dalam hati yang kotor dan suka melakukan maksiat. Nasihat lama itu benar sehinggalah ke hari ini. Kita membayangkan bahawa hati kita adalah wadah. Bayangkan sahaja jika wadah itu sudah dikotori, mahukah kita meletakkan sesuatu yang sepatutnya bersih di dalamnya ? Tentulah tidak. Itulah hakikat ilmu pengetahuan.
Jika kita berbicara tentang ilmu, maka kita tidak dapat lari daripada soal barokah ataupun kita katakan berkat. Hal ini selalu diperkatakan oleh semua orang. Keberkatan ilmu. Ilmu tanpa berkat adalah sia-sia, malah boleh celaka jadinya. 
 Kita tidak mungkin boleh membaca Al-Umm karangan yang mulia Imam Syafei sekiranya ilmu yang beliau pelajari tidak diberkati para gurunya. Kita juga tidak mungkin dapat menekuni lembaran Al-Muwattak sekiranya Imam Malik tidak diredhai para gurunya seraya memberi keberkatan. Kita juga pasti mustahil untuk mengetahui kewujudan Al-Qanun Fit Tib sekiranya Ibnu Sina menuntut ilmu tanpa sebuah keberkatan daripada para gurunya. Dapatkah pula Abu Musa Al-Khawarizmi menulis Hisab Al-jabr wal Muqabbilah sekiranya beliau kurang ajar dengan gurunya dan gurunya tidak memberkatinya ? Jawapannya adalah tidak. Begitulah pentingnya keberkatan ilmu.
Bagaimana manusia zaman kini menghormati ilmu seraya menghormati guru ? Amat mengecewakan. Kita tidak menafikan ada juga yang memuliakan guru dengan menghormati mereka dan mentaati ilmu mereka. Namun begitu, ramai lagi yang kurang ajar dan biadab. Hal ini bukan sahaja di sekolah, malah juga di universiti. Bagaimana pelajar universiti berlaku biadab dengan pensyarahnya ? Dengan cara selalu ponteng kuliah dan tidak menyiapkan tugasannya. Padahal kita tahu tugasan yang diberikan adalah amanah. Dan sebuah amanah yang tidak dijaga adalah khianat. Perbuatan khianat tentunya tidak akan mendapat keredhaan.
 Keredhaan ilmu adalah barokah. Barokah itu datangnya daripada pengajar kita, sama ada guru mahupun pensyarah. Mereka ini kita istilahkan dalam bahasa Arab ialah muallim. Dalam dunia ini, muallim yang paling mulia adalah junjungan besar, Nabi Muhammad s.a.w. Baginda adalah guru yang paling hebat. Baginda mengajar hakikat ketauhidan kepada Tuhan. Baginda mengajar beribadat. Baginda mengajar hidup bermasyarakat, hidup berkeluarga, hidup bujang dan segala macam aspek kehidupan yang lengkap. Bayangkan sahajalah jika baginda tidak meredhai ilmu yang baginda ajar, bagaimana keadaan kita ini ? Tentulah porak-peranda dan huru-hara jadinya. Namun, dengan rahmat Allah, perkara seperti itu tidak terjadi. Baginda yang diangkat sebagai kemuliaan dan rahmat seluruh alam tidak pernah berdendam dan menyakiti hati orang lain. Justeru, meski ada umatnya yang menolak ilmunya, baginda tidak mencelakakan orang itu, bahkan mendoakan supaya mereka mendapat hidayah dan menemui kebenaran.
Oleh sebab itu, mereka yang menggalas tanggungjawab sebagai seorang pengajar ilmu sedang mewarisi kerja mulia nabi, iaitu mengajar ilmu. Pernah nabi bersabda bahawa ulama adalah pewaris nabi. Kita juga tahu para nabi tidak mewariskan harta dan kekayaan, sebaliknya mewariskan ilmu kepada umat.
Sepatutnya kita jelas bahawa kita tidak seharusnya biadab dengan ilmu dan mempermainkan pengajarnya. Jika jelas kita melakukan kesilapan, pohonlah kemaafan daripada mereka kerana tanpa keredhaan, tiadalah barokah dalam ilmu itu. Ilmu yang dituntut tanpa barokah adalah sia-sia. Meskipun kita pandai dan boleh menjawab soalan peperiksaan dengan baik, itu tidak bermakna kita sudah mendapat sebuah ilmu yang diredhai. Janganlah kita lupa yang Tuhan menguji bukan sahaja dengan kesusahan dan kepayahan, tetapi juga dengan kesenangan dan kepandaian. Ramai pelajar yang pandai tetapi buruk akhlak, tidak menunaikan solat (yang beragama Islam) dan banyak melanggar suruhan agama. Orang seperti itu kita lihat mungkin berjaya di universiti, tetapi belum tentu berjaya di alam pekerjaan, semuanya gara-gara ilmu tanpa sebuah keberkatan daripada guru. Sentiasalah memohon ampun kepada guru dan pohonlah keampunan kepada Allah Taala. Semoga Allah Taala merahmati kita semua. 
Wallahua’lam.

Sunday, May 16, 2010

KITA BERANSUR TUA...

Haih, betapa ramainya manusia hendak menafikan tua. Buktinya, berapa banyak alat solek yang dicipta demi melindungi umur tua atau dalam kata yang sedikit kasar menipu umur tua. Itu belum kita ambil kira teknik-teknik mengelat seperti botox dan pembedahan plastik demi menafikan umur tua yang memakan sedikit sebanyak bentuk fizikal dan juga mental kita.

Aii...manusia masakini rupanya tidak mahu jadi tua. Mereka ingat mereka Tuhan dengan berkehendakkan kepada sentiasa muda. Mereka lebih utamakan itu berbanding menjaga kesihatan supaya meskipun tua, diri masih kuat dan bertenaga untuk beribadah kepada Allah, kan itu lebih utama ?

Apa yang dikejar pada rupa paras yang muda ? Perhatian manusiakah ?

Lihatlah bagaimana usia tua sememangnya memakan kita...

Jaya Badhuri (Kini Jaya Bachchan)



Nabi pernah memberitahu bahawa setiap penyakit itu ada ubatnya melainkan mati dan tua. Nah, seberapa banyak kita berikhtiar untuk menjadi muda atau kelihatan muda, umur tua tetap akan mendatang, dan ia tetap akan 'memamah' diri kita sedikit demi sedikit.

Jins Shamsudin



Sekarang ini kita mungkin begitu megah dan berbangga kerana memiliki wajah yang cantik atau tampan. itu belum kira lagi rambut yang cantik, pipi bak pauh dilayang, bibir bak ulas limau dan lesung pipit di pipi. Itu semua adalah lambang kemudaan. Apa pula lambang tua ?

Kedut.
Kecut.
Kering.

Farida Jalal



Ada orang mengatakan yang umur tua barulah nak beribadah, ketika umur muda mesti 'enjoy' dahulu. Aduhai, itu adalah salah sama sekali. Ketika umur muda dengan tenaga yang kuat inilah disuruh kita beribadah bersungguh-sungguh. Ketika umur mudalah digalakkan pergi menunaikan haji. Apabila umur tua, banyak pergerakan telah terbatas. Hendak solat lama-lama, lutut terasa lenguh, kaki terasa sakit. Apabila masuk rakaat kedua, terpaksa solat duduk. Nah, kita terpaksa melepaskan keutamaan solat berdiri kerana usia sudah tua dan sudah sakit-sakit.

Bertambah-tambah malang apabila ketika umur muda langsung tak solat. Justeru, pahala yang dikumpul banyak mana ?

Yusuf Islam (Cat Steven)



Oleh itu, di kesempatan ini, sama-samalah kita mengingati kembali pesan Nabi Muhammad s.a.w tentang lima perkara :

  1. Ingat sihat sebelum sakit
  2. Ingat muda sebelum tua
  3. Ingat kaya sebelum miskin
  4. Ingat lapang sebelum sempit
  5. Ingat hidup sebelum mati
Ya, pesan yang mudah, namun berapa ramai yang menghayatinya dengan baik ?

Sama-samalah kita renungkan...

P/s: Apabila kita bercermin, bacalah doa ini: "Wahai Tuhanku, sepertimana Kau memperelokkan wajahku, maka Kau perelokkanlah jua akhlakku." Semoga kita mendapat rahmat-Nya.

Monday, May 10, 2010

IBU DAN DUA ULAMA BESAR

Saya yakin dan pasti bahawa seorang ibu memberi pengaruh yang kuat pada seorang anak dalam menentukan hala tuju hidupnya. Oleh itu, saya tidak hairan kalau ada anak-anak kecil yang 'miang' sekali hendak menjadi penyanyi melainkan ibu dan bapanya sama menyokong dan menggalakkan.

Cuti yang agak panjang ketika ini mengizinkan saya membaca beberapa buah buku sejarah berkenaan dengan ulama besar, iaitu Imam Syafie [1] dan Imam Malik [2]. Kedua-duanya ditulis oleh penulis yang sama. [3]

Kalau sesiapa yang membaca kisah Imam Malik ini dan tidak berasa kagum dengan kesungguhannya menuntut ilmu, maka adalah yang tidak kena dengan kepala otak mereka.

Imam Malik diriwayatkan merupakan seorang anak yang cerdas akal fikirannya dan amat dikasihi kedua ibu bapanya. Namun, sempena hari ibu yang baru saja berlalu, saya hendak menceritakan sedikit tentang pengaruh ibu ke atas dua ulama hebat ini.

Ibu Imam Malik bernama Siti Aliyah binti Syuraik bin Abdul Rahman bin Syuraik al-Azdiyah. Sifat wanita solehah yang ada pada diri ibu Imam Malik ini telah membawa impak yang besar kepada dirinya. Siapa sangka yang dahulunya Imam Malik pernah menyimpan hasrat hendak menjadi penyanyi ? Ya, dahulu tidak ada AF, OIAM dan sebagainya. Beliau menyatakan hasratnya itu kepada ibunya, namun ibunya dengan penuh hikmah tidak mengizinkan dengan alasan dan hujah yang cukup baik.

"Ibu mahu kamu menjadi seorang ulama, bukannya seorang penyanyi. Ulama tidak memerlukan wajah yang cantik dan suara yang merdu. Syaratnya perlu ada ilmu pengetahuan. Jadi kamu perlu belajar bersungguh-sungguh supaya menjadi orang yang berilmu pengetahuan."

Imam Malik yang sememangnya diajar supaya mematuhi kedua orang tuanya akur dan melupakan hasratnya untuk menjadi penyanyi. Lihatlah apa kesannya. Sehingga kini beliau dimuliakan dan disanjungi kerana ketokohan ulama yang ada pada dirinya dan kitabnya yang agung itu iaitu Al-Muwattak. Itulah impak mematuhi nasihat ibu bapa dan ibu bapa pula tahu bagaimana hendak mendidik anak supaya menjadi insan yang bertakwa kepada Allah.

Alangkah kasihannya seorang nak dididik oleh ibu yang jahil dan sombong pula. Sudahlah tidak tahu ilmu agama, tidak mahu belajar dengan berbagai-bagai alasan. Penyudahnya, hendak mengaji perlu menghantar ke rumah orang lain. Dirinya sendiri tidak pula mahu belajar bersama-sama anaknya. Inilah masalah yang dihadapi dalam institusi kekeluargaan masakini yang lebih mengutamakan kebendaan dan dunia berbanding akhirat. Oleh itu, harta dan pangkat yang dikejar, agama dan nasihat ditinggalkan.

Kita beralih cerita kepada Imam Syafie pula. Kenal Imam Syafie ? Ya, mazhab beliaulah yang menjadi pegangan rasmi negara Malaysia. Pun begitu, kita mengiktiraf juga mazhab-mazhab yang lain itu iaitu Mazhab Hanafi, Maliki dan Hanbali. Oleh yang demikian, tidak ada masalahnya untuk mereka yang bertandang ke Malaysia dan bermazhab Hanafi dan lain-lain untuk mengamalkan ajaran mazhab mereka. Yang berlaku selisihan pendapat hanyalah pada perkara-perkara fiqah sahaja, sedangkan akidah tauhid kita tetap sama dan tidak berubah.

Sama seperti Imam Malik, Imam Syafie juga dilahirkan sebagai seorang anak yang cerdas dan mempunyai daya ingatan yang luar biasa hebatnya. Ya, mungkin sahaja berkat doa ibunya yang solehah dan tatacara pemakanan yang dijaga.

Mari kita berkenalan dengan ibu beliau.

Menurut riwayat yang popular, nama ibunya ialah Ummu Habibah al-Uzdiyyah yang berasal dari kabilah Yaman dari suku Uzd. Ibunya amat mentaati suaminya sehinggakan ada satu ketika beliau menyuruh suaminya merotannya jika dia pernah mengecilkan hati suaminya. Begitulah wanita solehah. Bukan seperti wanita yang tak pasal-pasal bercerita mengenai hak yang tidak sama rata dan bermacam-macam lagi pertikaian sehinggakan Al-Quran pula hendak diadili sesuka hati.

Dikhabarkan bahawa ibu Imam Syafie sering mengamalkan membaca Al-Quran sebelum tidur dan gemar membaca surah Yusuf dan Luqman. Itulah yang diamalkannya sejak dia mengandung dan berharap semoga anak yang dikandungnya memiliki paras rupa yang cantik dan cerdik. Dengan izin Allah, dia melahirkan anaknya itu dengan mudah dan kesakitan yang sedikit.

Satu ketika, suaminya berazam hendak menjadikannya anaknya seorang pahlawan yang hebat. Ya, mungkin sehebat Khalid al-Walid. Namun, ibu Imam Syafie yang solehah ini mencadangkan lain pula.

"Sekiranya anak kita seorang pahlawan kelak, dia dipergunakan oleh pemerintah bagi mengukuhkan kezaliman mereka. Tetapi sekiranya dia seorang ulama, dia akan menegur pemerintah yang zalim."

Begitulah adik-adik dan kakak-kakak. Tidak pula si ibu hendak menjadikan anaknya itu penyanyi atau penari gelek dan ayahnya pula tidak terhegeh-hegeh membawa anaknya itu berjumpa Mas Idayu dan merayu agar anaknya masuk rancangan Mentor.

Satu kelebihan yang ada pada diri Imam Syafie ialah bersyair. Ya, orang Arab yang pandai bersyair kebiasaannya memiliki tutur kata yang berhemah tinggi dan santun. Satu ketika, setelah selesai berguru dengan seorang penyair, beliau pulang ke rumah. Beliau mengetuk pintu dengan kuat sambil menjerit nama ibunya menyuruh membuka pintu.

Ibunya bergegas membuka pintu. Melihat keadaan Imam Syafie, ibunya tersinggung lalu berkata,

"Beginikah pekerti kamu selepas menjadi seorang penyair ? Sesungguhnya ilmu itu menjadikan kamu sombong. Lebih baik kamu pergi menuntut ilmu agama hingga budi pekerti kamu menjadi baik," marah Ummu Habibah.

Imam Syafie yang merasa bersalah segera memohon ampun. Begitu ya, adik-adik dan kakak-kakak. Bukan membantah dan bercakap yang bukan-bukan terhadap ibu kita.

Inilah sedikit cerita. Semoga kita dapat jadikan iktibar. Kepada yang perempuan, persiapkanlah diri anda untuk menjadi wanita solehah seraya menjadi ibu yang penyayang dan berilmu pengetahuan serta baik budi pekerti. Kepada yang lelaki, marilah kita mempertingkatkan amal ibadah kita dan berdoalah kita supaya dikurniakan Allah isteri yang solehah dan anak-anak yang soleh dan solehah.

Tidak adil jika kita berkehendakkan isteri yang baik tetapi kita sendiri tidak mahu memperelokkan diri kita. Wallahua'lam.

Rujukan:

[1] Imam Syafie, Abdul Latip Talib, PTS Litera Utama Sdn. Bhd.

[2] Imam Maliki, Abdul Latip Talib, PTS Litera Utama Sdn. Bhd.

[3] Abdul Latip Talib, latiptalib.blogspot.com.

Saturday, May 08, 2010

...PENDIDIKAN AGAMA DAN BUDI PEKERTI BUKAN SEKADAR PELENGKAP KURIKULUM...


Susuk tubuh Pak Harfan tidak akan saya lupakan. Sampai bila-bila. Meski bukan dari daerah kehidupan saya, namun sebagai saudara seagama, tentunya Pak Harfan juga memberi kesan yang besar kepada kehidupan kita sebagai penuntut ilmu.

Makanya, memang saya kecewa kalau selama ini ada yang menganggap yang pendidikan agama itu sebagai pelengkap, sedangkan autoritinya sangat besar yang ia boleh sahaja mengubah pandangan hidup sesebuah bangsa.

Lihatlah bagaimana pendidikan agama yang diajarkan Nabi Muhammad s.a.w kepada bangsa Arab telah mengubah bangsa Arab menjadi bangsa yang disegani dan digeruni bangsa-bangsa lain di dunia.

Itu cerita lama. Sewajarnya menjadi iktibar. Pendidikan agamalah yang harus kita utamakan, kemudian barulah dituruti dengan pendidikan fardhu kifayah yang lain pula. Mengapa begitu ? Kerana ramai manusia yang rosak kerana menyalahgunakan ilmu fardhu kifayah dek kerana tidak ada ilmu agama yang menjadi pedomannya.


 Pak Harfan cuba membuatkan saya kembali mencari jatidiri orang Melayu yang bertunjangkan agama dalam segenap segi kehidupan.

Apa yang Pak Harfan ajarkan adalah benar. Segala-galanya bermula daripada anak-anak. Dari kecil kita perlu suburkan mereka dengan didikan agama. Jika tidak, mereka akan menghadapi kekeliruan jatidiri apabila besar kelak.

Apa yang penting, asasnya di sini:

"Sekolah ini (SM Muhammadiyah) adalah sekolah di mana pendidikan agama dan pendidikan budi pekerti bukan sekadar pelengkap kurikulum. Kecerdasan dilihat bukan sekadar dari nilai-nilai dan dengan angka-angka itu. Tetapi dengan hati..."

Inilah tonggaknya. Kecerdasan hati.
Adakah kita mengambil berat tentang hal ini ?

P/s: Ada rakan-rakan saya dahulu sanggup ponteng malah berhenti sekolah agama kerana hendak berzapin dan bermain bola sepak. Malah ada juga yang sanggup tidak ambil peperiksaan kerana sibuk hendak berzapin. Jangan salahkan zapin dan bola sepak, salahkan mereka kerana tidak mengambil berat pendidikan agama. Sekolah agama hanya dianggap 'optional', boleh pergi kalau nak dan boleh berhenti sesuka hati kalau malas.

Thursday, May 06, 2010

SALAMKU BUAT AHMADINEJAD...

Salamku buat dikau,
Yang nun di kejauhan,
Meski aku tidak mampu mendakapmu dari sini,
Namun ku cuba mendakapi perjuanganmu di hati.

Biar orang membenci Syiahmu, 
Namun dikau menjaga agamamu,
Ada manusia cuba berlaku mulia,
Demi menyimpan hina perangai di belakangnya.

Aku tidak lagi berbolak-balik di hati,
Meski dikau dibenci dunia,
Hanya engkau yang bertakhta di hati,
Demi mencapai kembali sebuah kemuliaan,
Yang ditinggal pergi kerana duniawi,
Hingga titik sejarah dipecah-belahkan,

Engkau hidup dengan segala kerendahan hati,
Namun engkau digeruni,
Hati yang suci rupa-rupanya akan digeruni,
Oleh musuh yang busuk hati.

Tiada daya aku ke sana,
Demi berjumpa pemimpin mulia,
Biarlah kita bersatu hati,
Atas nama agama,
Islam yang murni.

Kalau mereka tidak mempersetujui peganganmu,
Ketahuilah mereka sendiri tidak lebih darimu,
Hanya memekik di sana-sini,
Tanpa berani bersuara teguh,
Terhadap kuasa yang menindas utuh,
Segala kekejaman menimpa tubuh.

Kita berselawat ke atas nabi,
Demi mendapat syafaat yang murni,
Dan mengasihi keluarganya yang mulia,
Demi mendapat ketenangan di jiwa...

Salamku buat Ahmadinejad...