Nuffnang

Wednesday, June 24, 2009

KU TUNAIKAN HAJAT AYAHKU...

Ayahku seorang ahli yang cukup-cukup mahir dalam bidang farmasi.

Pendek kata, semua hal-hal ubatan dan preskripsinya dia tahu sungguh. Umpama hidupnya dicurahkan untuk menghadam nama-nama ubat dan keterangannya.

Namun, dia tidaklah terlibat secara langsung dengan hal-hal ubat ini seperti yang kita jumpa di kedai farmasi atau hospital. Dia terlibat dengan...emm...entahlah ya. Susah aku hendak menerangkannya di sini. Sebab aku sendiri tidak tahu dia terlibat dengan hal-hal yang bagaimana.

Pun, aku amat bersyukur kerana mendapat seorang ayah yang sebenarnya sedang berbakti kepada masyarakat. Tidak boleh sama sekali menjual ubat yang salah. Ayahku mempertahankan itu. Tidak boleh melebihi sukatan. Ayahku memperjuangkan itu. Tidak boleh menjual tanpa kebenaran doktor sesuka hati. Ayahku mencanangkan itu.

Kekadang aku ke hospital. Melihat tungkus-lumus si ahli farmasi mengagihkan ubat kepada pesakit, aku tertanya-tanya bagaimana mereka mengurus stress mereka. Bukankah kerja mengagih ubat dan memastikan preskripsi itu suatu kerja yang amat tertekan sekali ? Mengapa mereka sanggup bekerja begitu ? Menjadi ahli farmasi ? Adakah ada apa-apa yang meanrik di sebalik pekerjaan sebagai ahli farmasi ? Apa yang seronoknya menghidu bau ubat-ubatan yang pelik dan jelik. Campuran bahan-bahan kimia itu memang memeritkan hidung dan mendatang pening. Namun, kesemuanya itu ditangani ahli farmasi dengan baik sekali. Bagaimana mereka melakukannya ?

Ahli farmasi memang menarik minatku. Mungkin juga pengaruh ayahku sendiri yang menggalakkan aku menceburi bidang itu. "Kau sedang berbakti kepada manusia, nak. Ketika kau mengagihkan ubat-ubat itu dan menerangkan cara penggunaannya kepada pesakit, kau sedang berbakti." Ayahku menggalakkan.

"Allah s.w.t amat suka kepada orang yang berguna kepada orang lain. Dan ahli farmasi itu salah satu daripada orang-orang yang berguna."

Aku menuntut dalam aliran agama. Namun, aliran agama juga mengajar sains dan teknologi. Dan aku menghadam subjek kimia dan bilogi baik-baik demi mengajar cita-citaku yang ditanam saat ayahku meletakkan tangannya di ubun-ubunku seraya berkata dengan penuh kasih sayang, "Ayah ingin sekali melihat kau meneruskan kerja-kerja ayah. Mungkin tidak perlulah menjadi seperti ayah. Tetapi sekurang-kurang ceburan bidangmu ke arah itu."

Kata-kata ayahku tersemat menjadi tangkal yang akan menunjukkan arah hidupku. Tangkal itu akan berubah menjadi azimat yang teramat hebat yang akan memacu diriku ini supaya menyempurnakan hajat ayahku itu.

Namun begitu, mengenang kesusahan kerja-kerja ahli farmasi di hospital tempoh hari amat menggerunkan aku. Sudahkah aku bersedia menghadapinya nanti sekiranya aku berjaya menjadi ahli farmasi ?

"Ah, cita-citamu itu terlalu rendah, Nurul. Kau tidak sepatutnya menjadi ahli, kau sepatutnya menjadi tuan. Kau buka farmasimu sendiri. Itu baru sebenar-benar cita-cita." Pernah sekali kakaknya menegur.

"Kak, cita-cita itu walau sekecil manapun, jika diiringi dengan niat ingin berbakti kepada bangsa, agama dan tanah air, cita-cita itu menjadi mulia di sisi Tuhan. Aku tidak mahu kemuliaan pada pandangan manusia. Aku impikan keberkatan daripada Tuhan." Aku menjawab tenang tanpa sedikit niat untuk bertengkar.

"Moleklah begitu, Nurul. Kakak mendoakanmu." Ah, begitu baik sekali hati kakakku ini.

Keputusan SPM aku membolehkan aku memohon asasi di UM dalam bidang sains hayat. sains hayat ini tentu sahaja boleh menjurus kepada bidang farmasi. Namun, aku tidak pasti sama ada permohonan aku diterima atau tidak.

Apabila keputusan keluar, dengan segala puji kepada Tuhan sekalian alam, aku berjaya. Kejayaan ini adalah titik permulaan untuk aku menunaikan hajat ayahku itu. Semoga langkah pertama ini diiringi dengan keberkatan dan doa daripada kedua ibu bapaku yang kasih mendidikku.

Aku berdoa supaya hajat ayahku dapat ditunaikan. Biarlah cabaran sebesar mana yang hadir menghempap diriku, aku akan tanganinya dengan zikrullah dan kematangan fikiran yang ku bentuk sejak daripada tingkatan 4 lagi. Aku sedar kehidupan di universiti akan sama sekali berbeza. Pergaulan akan menjadi bebas. Inti pemikiran akan dipengaruhi oleh pihak-pihak tertentu sehingga kita sering tersilap langkah. Namun, tarbiah dan usrah yang aku terima ketika di sekolah dahulu akan aku pergunakan sebaik-baiknya untuk menangkis segala godaan yang datang.

Ya, Tuhanku.
Selamatkanlah aku dan cita-citaku serta hajat ayahku...

*Entri ini adalah penghargaan kepada sikap dan peribadi. Seorang perempuan yang juga menjadi 'follower' blog ini ingin menunaikan cita-cita ayahnya. Dan entri ini adalah untuknya. Semoga berjaya, Insya Allah.

2 comments:

Anonymous said...

awak student farmasi ke?

AKMAL_ALIF said...

tak.