Nuffnang

Monday, June 16, 2008

PEJABAT POS - DESTINASI TUMPUAN SEMASA

Hmm...mak aku suruh aku barukan lesen memandu dia yang akan tamat tak lama lagi. Hah...,malasnya aku. Sebab aku tau, pejabat pos mesti sesak punya. Aku malas nak menunggu. Tapi, mak aku paksa jugak, terpaksalah aku pergi.

Pergi pukul 2 petang. Orang masih ramai. Sampai ke luar pejabat pos orang menunggu giliran. Aku masuk, picit butang kat mesin nombor tu, keluar nombor yang amat banyak sekali, 1800. Mak kau, berapa lama nak tunggu ? Aku tengok kat skrin tu, baru sampai 1500. Huh...

Tapi, aku tunggu jugak.

Sempat aku berbual-bual dengan abang yang jugak hendak menuntut 'haknya' itu. Tiba-tiba, dia dapat idea nak 'potong baris'. Macam mana ? Dia cari nombor-nombor yang bersepah kat lantai. Manalah tau, ada nombor yang masih belum dipanggil. Heh, nasib dia baik. Dapat nombor 1630.

Alamak...ruginya. Kenapa aku tak cari tadi. Tapi, nasib aku pun baik jugak. Aku terserempak dengan cikgu aku. Dia pun bagi nombor lebih kat aku. Nombor 1692. Dia pulak dapat 1649, ada pakcik beri. Hahaha...dapat jugak 'potong baris'. Nombor 1800 tu aku beri kat apek tua yang dah terlambat nak ambil nombor sebab dah sampai 'limit' untuk hari ni.

Selesai urusan aku dengan pejabat pos, aku pun menapak balik. Hm...orang Malaysia masih sudi bertolak ansur dengan kerajaan walaupun jelas ianya membebankan.

Buat masa terdekat ini, pejabat pos memang menjadi destinasi tumpuan.

No comments: