Nuffnang

Friday, August 22, 2008

SEKADAR LUAHAN

Sengaja saya meletak foto beliau di sini. Dialah guru saya bidang penulisan. Sungguhpun saya langsung tidak pernah menyertai bengkel penulisan di bawah kelolaan beliau, saya amat menghormatinya.

Oh, saya bukanlah seorang pengarang. Saya hanyalah seorang anak muda yang baru sahaja berjinak-jinak dalam dunia penulisan. Pun begitu, saya bermula dengan menulis hal-hal yang berlaku sekitar diri saya. Untuk menulis hal-hal besar, perlu biasa dengan hal-hal kecil dahulu.

Lalu, apakah medium atau platform yang sesuai untuk menulis ini ? Blog. Ya, blog.

Melalui blog, saya boleh melatih diri untuk menulis. Seperti yang telah dinyatakan, saya bermula dengan menulis hal-hal kecil. Itu lebih baik daripada saya tidak memulakan langsung.

Apabila isu seorang penulis blog memfitnah pemimpin kedengaran sehingga mencetuskan kekecohan, nyata penulis blog juga mempunyai pengaruhnya tersendiri. Umpama wartawan, penulis blog juga memerhati, mencari, membuat spekulasi dan sebagainya untuk menulis sebuah entri. Namun, setiap penulis harus bertanggungjawab terhadap penulisannya. Ini etika yang perlu dipegang.

No comments: