Nuffnang

Sunday, July 12, 2009

HATI - HANYA ENGKAU YANG MAMPU MENAKLUKINYA

Bunga-bungaan sedang kembang pagi. Nyatanya itu pagi yang indah. Ya, bunga-bungaan akan menyambut pagi yang indah.

Pagi yang suram pula kadangkala dihujani dengan rahmat hujan.

Alyssa sedang menghirup udara segar. Di kaki bukit itu dia berdiam seketika untuk melupakan tekakan kota.

Siapa tidak menyukakan dataran tinggi ?

Lamaran itu masih mengganggu cepu fikirannya.

Sememangnya sukar sekali berkeputusan terhadap suatu tawaran yang datangnya tiba-tiba.

"Bagaimana cinta suci itu ditafsirkan ?" Demikian Alyssa menyoal.

Lelaki itu hanya menunduk malu. Bukan dirinya itu hina benar. Bahkan dia berperibadi mulia. Tidak dia menyukai Alyssa kerana rupa, bahkan kerana akhlak. Alyssa menambat hatinya dengan akhlak. Alyssa menambat hatinya dengan ilmu yang mantap. Alyssa menambat hatinya dengan tutur kata yang bijak dan lembut, tiada unsur-unsur bangga diri.

"Bahkan aku tidak tahu..."

"Kalau begitu, kau belum layak mencintai sesiapa pun..."

Lelaki itu diam. Kali ini dia benar-benar diam.

"Err...mungkin cinta suci itu tidak perlu ditafsirkan dalam bentuk kata-kata atau tulisan, bahkan ia juga boleh ditafsir dalam bentuk perbuatan dan kelakuan. Aku menghormati peribadimu."

"Itu tidak cukup bagiku..." Alyssa membantah tenang.

"Pernahkah kau melihat sebuah cinta yang tidak pernah diungkap ? Aku pernah. Sungguhpun dalam layar, namun aku pernah. Kau sepatutnya lihat bagaimana cinta itu ditafsirkan dengan gerak laku atau respon kepada tingkah laku. Kau pernah lihat lelaki yang mencintai wanita namun tidak diluahkan sebaliknya diterjemahkan dengan kelakuan ? Ya, kadangkala wanita tidak memahami lelaki. Begitu juga lelaki yang selalu didakwa tidak memahami wanita. Dalam kalangan kami juga ada pemendam rasa. "

Kali ini Alyssa terdiam.

"Mungkin aku tergesa-gesa. Ya, aku tidak patut tergesa-gesa dengan perempuan sepertimu. Maafkan aku..."

"Tunggu dulu..."

No comments: