Nuffnang

Thursday, July 22, 2010

PERTAMA RAMADHAN NANTI...


Apa yang anda mahukan ketika pertama Ramadhan nanti ? Bazar Ramadhan ? Makan sahur yang sedap ? Ya, itu tidak salah. Kerana memang resmi orang kita di Malaysia ini, bulan Ramadhan juga ialah bulan menambah rezeki dengan berniaga juadah berbuka dan juga bulan mengumpul pahala dengan menyediakan makan sahur untuk keluarga mahupun rakan-rakan. Baguslah begitu.

Itu dari sudut lahiriahnya. Dari sudut batiniahnya ? Apa pula yang kita mahukan pada pertama Ramadhan nanti ? Sengaja saya pilih frasa itu kerana kebiasaan umat Islam, apabila malam sebelum bermulanya hari berpuasa, segala macam itu-ini diniatkan. Nanti aku nak baca Al-Quran tiap Subuh, nanti aku nak berzikir sepanjang siang, nanti aku nak bersedekah setiap minggu, nanti aku nak tahan pandangan aku daripada perkara yang haram, nanti aku nak dekatkan diri dengan masjid, nanti aku nak bertarawih bersama jemaah, nanti aku nak itu-ini dan segala macam benda lagi yang diniatkan bersabit dengan bulan Ramadhan kelak. Ya, memang kebiasaannya tidak semua dapat kita buat dengan baik, kerana setelah beberapa bulan dari bulan 1 sehinggalah sebulan sebelum Ramadhan, perkara-perkara itu jarang-jarang dilakukan. Tiba-tiba hendak pulun selama sebulan, laratkah kita ? Tentunya tidak.

Oleh kerana itu, digalakkan kita melatih diri sekitar bulan Rejab lagi, supaya badan tidak kekok dan lelah melakukan amal ibadah. Ketika bulan Rejab lagilah kita hendak membaca Al-Quran selepas solat Subuh, mengurangkan berkata yang sia-sia dan banyak lagi amal ibadah yang mampu menyucikan jiwa. Apabila pertama Ramadhan telah tiba, maka diri kita sudah bersedia dengan kekuatan lahir dan batin yang kita latih dua bulan yang lalu. Makanya, Ramadhan adalah bulan kenikmatan untuk memperbanyakkan amal sunat dan menguatkan amal wajib. Jangan terlalu rajin bercerita tentang ibadah sunat jika ibadah wajib tunggang-langgang. Meskipun kata orang yang sunat itu menampung kekurangan amal wajib, namun seeloknyalah, yang wajib itu kita cantikkan dan sempurnakan terlebih dahulu.

Sebetulnya, kita wajar merasa cemburu dengan cara orang-orang alim menyambut ramadhan mereka yang pertama. Mereka bahkan menangis dalam kerinduan, menitis air mata dalam ketaatan. Ramadhan bagi mereka adalah bulan mengumpul pahala demi menyucikan dosa. Namun, kita ini ramainya masih lagi senang melambatkan solat ketika Ramadhan. Senang lagi berkata-kata perkataan kotor dan keji berbanding melembutkan lidah dengan zikrullah. Senang lagi berdua-duaan dengan kekasih pujaan hati sedangkan ada cinta Tuhan sedang menanti. Cinta sementara dikejar, cinta hakiki dipersiakan. Alangkah ruginya. Ramadhan datang bukan untuk menyambut manusia yang leka, bahkan Ramadhan datang untuk mereka yang bersedia menantinya dengan tenang dan sabar serta penuh kerinduan. Kata orang, bulan Ramadhan adalah bulan pesta ibadah. Erti pesta di sini ialah manusia berduyun-duyun memperbanyakkan amal ibadah demi meraih pahala yang dilipatgandakan oleh Allah Taala. Sekaligus bulan Ramadhan ini membuktikan kecintaan Tuhan kepada para hamba-Nya yang daif serta senantiasa memerlukan pertolongan Tuhan.

Bagi perantauan seperti pelajar dan sebagainya, pertama Ramadhan mengundang rasa syahdu kepada mereka lantaran tidak dapat bersahur bersama-sama dengan ibu ayah di rumah seperti waktu kecil dahulu. Maka, tidaklah hairan kalau ada pelajar sanggup pulang untuk berpuasa pertama Ramadhan di rumah kerana merindukan sahur bersama-sama. Nah, kiranya bulan Ramadhan ini juga berupaya menyatukan hati sebuah keluarga yang bahagia. Itulah petanda ianya bulan rahmat. Bersuka-rialah orang miskin kerana ramai pula orang bersedekah pada bulan rahmat ini lantaran mahu mengejar pahala sedekah yang banyak. Itu kita belum kira wang zakat yang dikumpul untuk diagihkan kepada fakir miskin.

Pertama Ramadhan ini, ramai manusia mengharapkan sesuatu yang baik. Semoga kebaikan itu datang ke dalam diri kita. Kepada mereka yang buat tak endah sahaja, ketahuilah ada benda berharga yang telah anda lepaskan dari dalam hidup anda.

Oh ya, ada satu untaian kata yang menarik untuk direnungkan,

Pertama Ramadhan ini, 
Aku tidak berlapar lagi,
Kerna mengingati-Mu,

Pertama Ramadhan ini,
Aku tidak kehausan lagi,
Kerna merindui-Mu,

Aku telah tahu segala-galanya,
Erti sebenarnya puasa...

Wallahua'lam...

No comments: