Nuffnang

Thursday, September 19, 2013

LAMA TAK 'UPDATE'

Hmm... agak lama jugak (atau sangat lama sebenarnya ?) aku tak meng'update' blog. Walaupun aku tau tak seramai mana pun orang yang membaca blog aku ini, tapi apabila berhasil menulis satu-satu entri itu (walaupun pendek), ia memberi semacam satu kepuasan. Puas yang macam mana ? Emm...perasaan puaslah. Macam kita meluahkan perasaan kita pada orang yang kita sayang, kan rasa puas.

Ok, bermula daripada pertengahan 2011, aku dah jarang-jarang menulis di sini. Kebanyakan daripada aku luahkan di FB saja. Hmm...itu pun bukanlah cerita yang terlalu peribadi. Tambahan pulak, ketika itu aku tengah serabut menyiapkan projek sarjana muda, maka 'bersarang labah-labahlah' blog ini. Kalau dulu, setiap tarikh yang istimewa (contohnya hari bapa ke, hari ibu ke, maulidur rasul ke), paling kurang, aku akan siapkan satu entri demi untuk 'menghargai' tarikh itu.

Pada waktu yang sama juga, aku bekerja sambilan di sebuah pejabat di UTM sebagai pelajar bekerja (di UTM, ada satu skim dipanggil Skim Pelajar Bekerja). Al-maklum, nak siapkan projek itu memerlukan wang. Kalau takde duit, amacam nak siap ? Nak mencari responden memerlukan duit minyak yang banyak sebab kita akan 'travel satu bandar (dalam kes aku, JB lah tentunya) untuk mencari responden yang merata di sana-sini. Bila dah siap itu semua, nak menjilid lagi. Itupun kena keluar duit jugak. Jadinya, adalah dalam ratusan ringgit aku habiskan untuk menyiapkan kerja begitu.

Akhirnya, aku selamat berkonvo pada bulan 5 (tahniah untuk diri sendiri yang 'struggle' di saat akhir, hahah). Dan skim aku pula tamat pada bulan 3. Selepas berkonvo, nak mencari kerja pulak. Cari punya cari, dapatlah aku bekerja sambilan di sebuah pejabat di Menara Ansar (aku lupa namanya), manakala pada masa yang sama aku juga mencari peluang pekerjaan lain. Nak dijadikan cerita, sekitar bulan 4, aku dapat tahu yang UTM buka beberapa jawatan kosong. Dan, salah satu jawatan yang ditawarkan ialah pembantu perpustakaan. Aku pun, dalam keadaan yang tidak bekerja tetap itu, mohonlah apa saja jawatan yang ada, dengan harapan satu dua jawatan itu akan memanggil aku untuk ditemuduga.

Dan, pada awal bulan 6, aku dipanggil untuk jawatan pembantu perpustakaan itu. Yang menariknya, dalam kes aku ini, sebelum itu aku juga pernah memohon jawatan itu, tapi aku tak pergi temuduganya. Jadinya, pada hemat aku, dah tentulah nama aku disenaraihitamkan. Tapi, lain pula jadinya. Aku dipanggil lagi sekali untuk ditemuduga. Aku anggap itu sebagai rahmat, maka aku pergilah dengan harapan menggunung. Selesai temuduga, selebihnya aku serahkan kepada Tuhan dan 'of course', pegawai yang menemuduga aku itulah.


Akhirnya, di penghujung bulan 6, aku diterima bekerja di PSZ UTM (Perpustakaan Sultanah Zanariah UTM), tempat yang aku kira paling sibuk sekali di UTM selepas Arked Meranti. Hehe. Mungkin akan ada yang mempertikaikan seperti, "Hek eleh, apa barang belajar tinggi-tinggi, lepas tu kerja jawatan rendah ???"
Jadi, izinkan aku menjawab, "Suka hati akulah, selagi mana kerjanya halal di sisi Tuhan." Bagi aku, hal itu kita boleh usahakan berperingkat. Ada orang, awal-awal masuk ke alam pekerjaan dah ditawarkan jawatan yang besar dan bergaji tinggi. Bagi orang macam aku ini (yang dapat degree pun mungkin sebab kesian), mendapat pekerjaan yang tetap (tetap dalam erti kata kontrak yang lebih 'secure' berbanding kerja sementara atau sambilan) di sebuah universiti, itu saja dah boleh dikira permulaan yang baik di dalam kehidupan selepas belajar ini. Kawan-kawan aku yang lain mungkin dah boleh bermewah dan bermegah dengan jawatan, kereta dan gaji yang besar, malah ramai yang dah nak kahwin. Tapi bagi aku, izinkanlah aku memulakan langkah dengan tenang.





Semoga dengan ketenangan, kita bolehlah tetap dan istiqamah dalam bekerja. Siapa tahu di masa akan datang, Tuhan akan membuka jalan yang lebih luas untuk kita semua. Jalan yang sempit di permulaan itu bukanlah bermakna Tuhan tidak kasihkan kita, tetapi mungkin Tuhan hendak kita beringat, bahawa hidup tidak selalunya mudah dan bahagia. Adakalanya kita dilingkari dengan kesusahan dan kedukaan, tapi bersabarlah, kerana Tuhan itu senantiasa bersama dengan manusia yang sabar (dengan ujian dan cabaran, tentunya)...

Wallahua'lam...

P/s: Layan Segenggam Tabah dari In-Team.


4 comments:

musafir kehidupan said...

Akhirnya...tahniah!

AKMAL_ALIF said...

Terima kasih. Masih sudi lagi membaca blog saya ye...hehe..

Saya ingatkan dah lama 'bersarang labah-labah' blog ni, dah tak ada orang membaca lagi... :-)

Anonymous said...

tahniah akmal,,, awk kawan yang baik :)
-airis-

Siti Norhayati said...

Assalammualaikum..
Saya nak tanya sikit.. Boleh tak student masters nak minta kerja di library UTM..?
Saya ade baca blog someone, student kerja di scholar's inn boleh dapat SPB.. Sama tak kalau kerja dengan library UTM..?
Thank you for reading.. tak tahu nak tanya dekat siapa.. hehe