Nuffnang

Tuesday, March 31, 2009

CANNIBAL

Cerita lama...

Entah pada tahun berapa ianya ditayangkan di pawagam. Tapi, yang pastinya, ianya berpuluh-puluh tahun dahulu.

Cannibal Holocaust, entahlah boleh dikategorikan filem paling sial dengan aksi bogel para pelakonnya dengan sekalian pelakon tambahan yang memainkan watak puak makan orang ataupun satu filem provokasi.

Malaysia telah mengharamkan filem ini daripada ditayangkan di pawagam. Memang satu langkah yang baik. Anak-anak kecil sememangnya tidak boleh atau tidak payah menonton filem ini. Aksi makan manusia, berbogel dan melakukan hubungan seks adalah suatu yang amat tidak elok untuk dipertontonkan dalam kalangan anak-anak kecil dan juga orang dewasa sendiri.

Namun, apa yang menarik perhatian saya pada filem ini bukanlah pada kebolehen pengarahnya memanipulasi aspek penataan cahaya ataupun lakonlayar, sebaliknya satu dialog yang diucapkan oleh seorang pelakonnya pada penghujung filem ini.

Setelah usai menonton video yang dirakam oleh 'pengkaji-pengkaji' yang telah mati dimakan oleh puak makan orang itu ataupun kanibal, seorang pelakon yang melakonkan watak seorang profesor itu mengucapkan dialog ini, " I wonder who the real cannibals are..." Pernyataan ini seolah-olah menyindir manusia-manusia moden yang tidak tahu menghormati manusia-manusia kuno yang kebanyakannya masih wujud di dalam hutan-hutan belantara seluruh dunia ini. Ya, memusnahkan petempatan orang asli, melakukan hubungan seks secara terang-terangan dan juga membunuh sesuka hati, ini bukanlah perangai manusia yang bertamadun.

Sesetengah babak di dalam filem ini sememangnya menjijikkan. Terutamanya babak menyembelih seekor penyu di tepi sungai. Penyu itu bukanlah penyu yang palsu atau direka khas untuk babak itu, sebaliknya ia adalah penyu yang sebenar. Padahal mana-mana pengarah filem tidak boleh sama sekali membunuh haiwan atau mencederakannya di dalam filem arahannya. Kesannya, filem ini diharamkan di banyak negara.

Hendak berlapang dada saat menonton filem ini amat sukar sekali.

No comments: