Nuffnang

Sunday, September 06, 2009

PENGARUH...?

Saya sendiri hairan.

Entah kenapa bila saya menulis dalam blog Da...Di...Du..., corak penulisan bertukar. Bila saya menulis dalam blog ini, corak penulisan saya juga bertukar.

Adakah kerana pengaruh ?

Maksud saya, tajuk yang saya berikan pada blog saya itu yang mempengaruhi apa yang akan saya tulis ?

Agaknya.

Pena Menulis semacam ilmiah atau 'skema' sedikit.

Manakala Da...Di...Du... pula semacam lebih jujur dan kadangkala sinis pula.

Namun, yang pastinya, kedua-duanya ada kelebihan dan kekurangan.

Pena Menulis saya mulakan ketika saya tidak tahu apa-apa pasal blog.

Da...Di...Du... pula saya mulakan ketika saya sudah ada semacam 'keberanian' untuk lebih jujur dan tidak bermuka-muka.

Senangnya bila kita menulis dan terasa ada beban yang terlerai dengan menulis. Menulis itu ada 'kuasanya' sendiri.

Jika kita jadikan blog ini sebagai diari kehidupan, kita akan menemukan beberapa peristiwa yang tidak dijangka-jangka singgah dalam kehidupan kita.

Jika kita jadikan blog ini sebagai medan perbahasan atau perdebatan, kita akan dapati banyak cetusan pemikiran yang baru.

Jika kita jadikan blog ini sebagai alat untuk memfitnah (ini tidak beretika sama sekali), kita akan dapati bahawa blog ini amat berkuasa sekali.

Jadinya, kepada kawan-kawan yang hendak memulakan blog mereka, selamat menulis. Hehehe.

No comments: