Nuffnang

Tuesday, November 23, 2010

BUKANKAH SAYA SUDAH KATAKAN, TUHAN ITU CARA KERJANYA MISTERI SEKALI ? (2)

 Saya hentikan 'pencarian' saya di sini. Hari ini. Noktah.
Tuhan sudah mempertemukan. Alhamdulillah.
Namun, ianya tidak 'secantik' yang diharapkan. Innalillah.
Saya pulangkan semuanya kepada Tuhan.

Saya juga tak akan 'lupakan' keperitan 'pencarian' saya itu.
Umpamakan sahajalah. Badan ditoreh dengan pisau perlahan-lahan dalam keadaan kita sedar namun tidak mampu melawan.
Sakit, bukan ?
Begitulah perumpamaan saya. Orang mungkin nampak tak ada apa-apa.
Tapi saya dengan Tuhan sahajalah yang tahu bagaimana keadaannya.

Nanti dahulu,
Kalau saya umpamakan begitu, memanglah sakit.
Cubalah kalau saya umpamakan 'pencarian' saya itu umpama sebuah perjalanan mengharungi lembah yang penuh dengan kehijauan dengan berbagai-bagai jenis bunga dan pohon untuk dinikmati dengan tenang. Bukankah lebih tenang ? Tapi, apabila sampai ke destinasi, dan ianya tidak seperti yang dihajatkan, bukankah keperitan dirasai, dan keindahan itu tidak lagi bererti ?

Kalau begitu, samalah juga halnya.

Sekali lagi, jawapan yang Tuhan berikan kepada saya amat memeritkan untuk saya terima. Namun, siapa saya untuk melawan Tuhan ?

Pun begitu, saya cuba mengikut resam orang-orang beriman.

Jawapan Tuhan kepada saya itu adalah seperti yang pernah saya panjatkan kepadanya lama dahulu.
Lebih kurang 5 tahun lamanya.
Nah, Tuhan mengkabulkannya, tapi Tuhan tidak meletakkan nama saya dalam pengkabulan hajat itu.

Perlukah saya bersedih ?
Ya. Mungkin.
Kerana itu fitrah manusia.
Tetapi, bersedih selepas doa dikabulkan tampak seperti saya tidak bersyukur.
Itu lebih teruk.

Ya, mungkin orang akan ingat saya mengada-ada.
Tetapi, begitulah hakikatnya. Memang Tuhan itu hendak menunjukkan kepada saya, maka saya telah ketahui. Jadi, peduli apa saya dengan cakap-cakap orang.

Satu ketika, saya meletakkan 'batu asas' dalam pencarian saya. Tapaknya adalah di sebuah daerah kecil. Dan saya berjanji akan 'kembali' ke daerah itu untuk mengambil kembali 'batu asas' yang telah saya tanam. Namun, ada orang telah memecahkannya dengan penuh 'penghormatan'. Jadi, kalau sudah pecah, buat apa hendak kembali ?

Lebih baiklah saya 'mencari' batu asas yang tidak akan pecah sampai bila-bila. Ia lebih kukuh, teguh dan utuh. Malah tidak ada satu kuasa pun di atas muka bumi yang dapat menghancurkannya, biarpun diupah seribu jin dan sejuta pendekar untuk menghancurkannya. Kerana batu asas itu adalah CINTA. Ya, orang-orang yang berserah diri memang mendambakan CINTA yang satu ini, lebih dari segala-galanya.

Dan CINTA saya yang sebenar-benarnya ini telahpun memberikan saya jawapan kepada permintaan saya satu ketika dahulu, iaitu :

"Semuga 'kamu' sentiasalah berada di dalam rahmat Tuhan dan dibahagiakan Tuhan dengan kesihatan, kesenangan, kemurahan rezeki dan bahagian hingga ke 'negeri' abadi..."

Dengan sepenuh-penuh pujian kepada CINTA, saya menyapu wajah, menerima dengan hati yang penuh syukur...

Namun...

Tidak mungkin 5 gantang beras dapat direndam dengan 1 gelas air...
Jadi, saya perlu gantikan gelas itu dengan bekas yang lebih besar, yang berisi air yang benar-benar banyak, supaya terendamlah 5 gantang beras itu dengan tenang...

Selawat dan salam saya ucapkan ke atas baginda Muhammad s.a.w. dan sekalian ahli keluarganya yang mulia...

Allahumma solli 'ala Muhammad, wa 'ala ali Muhammad...

Duhai Mawlana, izinkanlah aku menyertai 'kembaramu'...
Wallahua'lam...

No comments: