Nuffnang

Tuesday, April 19, 2011

SOLEY SOLEY DAN KARMA CHAMELEON

 
As of 2010, Middle of The Road is enjoying a mild resurgence of popularity due to their 1971-72 videos on YouTube because of their song Soley Soley had been featured in Malaysia's comedy movie Hantu Kak Limah Balik Rumah.
(Wikipedia)

Ahli kumpulan mereka ialah :
  • Sally Carr (born Sarah Cecilia Carr, 28 March 1945, Muirhead, Lanarkshire)
  • Ken Andrew (born Kenneth Ballentyne Andrew, 28 August 1942, Bearsden, Glasgow)
  • Ian McCredie (born Ian C McCredie, 15 July 1947, Partick, Glasgow)
  • Eric McCredie (born 17 July 1945, Partick, Glasgow; died 6 October 2007)
  • Neil Henderson (born 11 February 1953, Glasgow)
Saya kira lagu Soley Soley ini akan dikenang kerana keletah dua orang manusia yang bernama Abi Hurairah (Johan) dan juga si Usop Wilcha (Shy8) berjoget mengiringi lagu itu. Mamat Khalid saya kira bijak juga apabila memainkan lagu itu dalam tempoh seminit. Padahnya, penonton mula tercari-cari siapakah penyanyi lagu ini, dan menjumpainya. Padah yang lain pula, habis ruangan komen di YouTube dipenuhi dengan komen orang-orang Malaysia, sehinggakan orang putih juga merasa hairan dengan komen orang kita...hehehe...

Hantu Kak Limah pada mulanya saya ingatkan berlatar masa sekitar 70-80 an. Malangnya, sangkaan saya meleset apabila melihat TV LCD di kedai Pak Jabit. :-)

Bagi para pengkritik, mungkin HKLBR adalah biasa-biasa sahaja, namun kerana ia dekat dengan masyarakat tempatan, maka ianya senang sekali ditonton oleh masyarakat Malaysia.

Ahah, yang ini juga menjadi perhatian ramai.


Apa yang menggelikan hati, si Usop ini menggantikan perkataan 'karma' dengan 'kome' (loghat Perak). Ya, lagu ini berjudul Karma Chameleon nyanyian Boy George dari Kumpulan Culcture Club. 
 

Lagu ini kalau dijadikan persembahan pentas memang menarik, kerana rentaknya yang rancak dan nyanyiannya yang tersusun biarpun laju semacam pada bahagian 'love would be easy if your color were like my dreams'. :-)

Jangan tanya saya kenapa si penyanyi berpakaian pelik siap bergincu pula. Saya pun tak tahu.

Apapun, ianya membuktikan bahawa yang lama itu pengaruhnya masih besar dalam kehidupan mana-mana masyarakat di dunia, termasuklah masyarakat barat. Pun begitu, suka diingatkan di sini bahawa orang lama juga tidak lari daripada masalah sosial. Dadah dan seks adalah perkara biasa yang meliputi artis barat pada zaman itu dan juga zaman sekarang.

2 comments:

Cik Penulis said...

Salam kenal. i love the way you put your sentences. Tahniah!

AKMAL_ALIF said...

Tqa,
Salam kenal juga. Terima kasih banyak kerana sudi bertandang... :-)