Nuffnang

Tuesday, August 25, 2009

'ENJOY' BERBUKA PUASA

Memanglah berbuka puasa itu satu nikmat daripada Tuhan kepada hamba-Nya yang berpuasa. Pun begitu, hal itu bukanlah alasan untuk 'terlalu berseronok' ketika berbuka.

Contohnya ialah berbuka di Macdonald sambil bergelak ketawa dengan rakan-rakan.

Mengapa saya berkata begini ?

Kerana berbuka puasa itu adalah satu nikmat.

Lihat, perkataan 'nikmat' itu ada rahsianya yang tersendiri.

Ketika kita berbuka puasa itu, ada ke kita mengenangkan orang-orang miskin yang tidak dapat makan dan minum selama beberapa hari ? Adakah kita teringat kisah seorang wanita merebus batu hanya untuk memujuk anaknya supaya tidak merengek kelaparan ?

Oh, terlupa. Begitulah resam manusia yang terlalu asyik berseronok sehingga terlupa hal-hal sebegini yang boleh meruntun jiwa kita ke arah rasa bersyukur dengan apa yang ada.

Sebenarnya, nikmat berbuka puasa itu juga adalah satu 'tarbiah' daripada Allah buat hamba-Nya supaya tidak lupa dengan kesusahan orang lain. Betapa hebatnya nilai berbuka puasa sehingga mampu membuat kita rasa bersyukur, bukan 'enjoy' tak pasal-pasal.

Dalam bulan Ramadhan ini, ada banyak sekali perkara 'ajaib dan misteri' yang boleh kita temui yang membuktikan bahawa Ramadhan ini memanglah bulan yang terhebat yang dianugerahkan Allah kepada umat Islam, atas nama Yang Maha Penyayang.

No comments: