Nuffnang

Tuesday, April 13, 2010

TARHIM SUBUH

Ketika saya berhempas pulas menghadam ilmu kewangan yang tinggal beberapa jam lagi untuk diuji dengan beberapa kerat soalan, saya menemukan sebuah keindahan di dalam kegelapan pagi.

Tarhim.

Ya, Tarhim yang dialunkan saat subuh kian menghampir.
Meski saya tidak berapa jelas butir bacaannya yang sayu dan syahdu itu, namun saya mengenalinya sebagai tarhim subuh oleh orang tua saya. Selalunya, masjid-masjid memang akan mengalunkan tarhim ini oleh muazzinnya sendiri.

Saya baru pulang dari 'berguru' dengan beberapa rakan yang ahli dalam ilmu kewangan ketika tarhim ini dialunkan baik-baik oleh sang muazzin dari masjid berdekatan dengan kolej itu.

Sungguh tenang.

Maka, saya amat hairan mengapa manusia selalu kecewa dan marah dengan hal-hal duniawi sedangkan masih ada ketenangan ukhrawi yang dialunkan di sini.

Apalah gunanya menyumpah-nyumpah hal dunia.
Apalah guna terlalu kecewa dengan hal dunia.
Apalah gunanya sedih dengan hal dunia.

Sedangkan ada tarhim yang indah untuk dihayati...

Tarhim subuh jarang-jarang didengari oleh anak muda, kerana diri sudah asyik dengan lena dunia...

Wallahua'lam...

No comments: