Nuffnang

Saturday, November 28, 2009

KETEMU

Aku tidak mencari kaya,
Tidak aku mencari miskin.
Aku tidak mencari senang,
Tidak aku mencari susah.
Aku tidak mencari gembira,
Tidak aku mencari sedih.
Aku tidak mencari dunia,
Tidak aku mencari akhirat.
Aku tidak mencari syurga,
Tidak aku mencari neraka.

Aku mencari aku.

Dalam aku,
Aku menemukan bahawa kaya itu menyenangkan,
Aku menemukan juga bahawa kaya itu menyusahkan.

Dalam aku,
Aku menemukan bahawa miskin itu menyusahkan,
Aku menemukan juga bahawa miskin itu menyenangkan.

Dalam aku,
Aku menemukan bahawa senang adalah impian,
Aku menemukan juga bahawa senang adalah mimpi ngeri.

Dalam aku,
Aku menemukan bahawa susah adalah mimpi ngeri,
Aku menemukan juga bahawa susah adalah impian.

Dalam aku,
Aku menemukan bahawa gembira adalah penawar duka,
Aku menemukan juga bahawa gembira adalah penyubur luka.

Dalam aku,
Aku menemukan bahawa sedih adalah perosak jiwa,
Aku menemukan juga bahawa sedih adalah penyembuh jiwa.

Dalam aku,
Aku menemukan bahawa dunia adalah indah,
Aku menemukan juga bahawa dunia adalah racun yang paling berbisa.

Dalam aku,
Aku menemukan bahawa akhirat adalah pemutus,
Aku menemukan juga bahawa akhirat adalah penyambung.

Dalam aku,
Aku menemukan bahawa syurga adalah indah untuk didiami,
Aku menemukan juga bahawa syurga adalah sukar untuk didapati.

Dalam aku,
Aku menemukan bahawa neraka adalah hina untuk didiami,
Aku menemukan juga bahawa neraka adalah mudah untuk didapati.

Dalam aku,
Aku menemukan Tuhan,
Tuhan menemukan aku,
Aku bersatu dengan Tuhan,
Tuhan bersatu dengan aku.
Aku adalah hamba Tuhan,
Tuhan adalah tuhan aku.

Dalam aku, aku menemukan semua,
Maka untuk apa mengejar dunia ?

No comments: