Nuffnang

Monday, January 18, 2010

BUKANKAH SAYA SUDAH KATAKAN, TUHAN ITU CARA KERJANYA MISTERI SEKALI ?

Alhamdulillah. Segala puji-pujian saya panjatkan kepada Allahu rabbul 'alamin.

Buat beberapa ketika, sejak tahun lepas malahan tahun-tahun sebelumnya, saya ini ditipu dengan bayangan dunia. Rupa-rupanya. Sekarang ini, atas nama cinta yang suci, saya menemukan kebenaran. Kadangkala bukannya susah sangat pun, jika Tuhan itu matlamatnya. Namun, yalah. Seperti yang saya katakan, kerja Tuhan siapakan tahu.

Bertahun menunggu, akhirnya diketemukan saya ini dengan sebuah jawapan yang rasanya berupaya menggagahkan diri untuk lebih mendekati Tuhan berbanding mendekati manusia, tak gitu ?

Ah, mungkin ada orang akan mengatakan bahawa saya ini mengada-ada agaknya. Tetapi, begitulah hakikatnya. Bukannya sukar bagi Tuhan untuk menzahirkan kebenaran yang terselindung. Tekan saya di sini, bukannya sukar pun. Malahan tidak ada di dalam alam ini yang menjadi kesukaran bagi Tuhan. Sedang alam diatur indah, inikan pula hendak menyingkap tabir yang menghijab.

Saya merasakan perjalanan melalui lorong-lorong tasawuf dan pengabdian itu kian bererti. Dan saya semakin berasakan betapa beruntungnya Mawlana Jalaluddin dahulunya menempuh jalan yang sukar demi mendapat seberkas cinta Tuhan, di sebaliknya kasihnya beliau pada seorang manusia. Ya, saya mahu melalui jalan itu, jika diizinkan Tuhan. Jalan yang pada orang lain akan memisahkan mereka daripada keseronokan dunia. Namun, apa salahnya begitu ? Dunia banyak menipu daripada berlaku jujur dengan diri kita. Dan kita ini senang sekali tertipu dengan dunia.

Menjauhi dunia yang menipu akan membuka pintu sebuah dunia yang pasti. Dunia keabadian. Suka saya mengingatkan menjauhi dunia bukan bererti meninggalkan terus. Menjauhi dunia itu bererti berhati-hati dengan segala yang ada di dunia. Ada yang di mata nampak cantik, namun di hati buruk sekali. Ada yang di luar nampak indah, namun di dalam sudah busuk.

Pesan nabi semakin bererti buat diri yang hina ini...

No comments: