Nuffnang

Monday, May 04, 2009

APABILA ILMU SEMAKIN MAHAL (SEMPENA KEMPEN JOM MASUK U)

Ilmu semakin mahal.

Bukan kerana tukang ajarnya begitu terhormat dan hebat lagi mulia. Tetapi kerana fasiliti atau kemudahan yang disediakan untuk mendapatkan ilmu itu yang mahal.

Justeru, ilmu menjadi mahal asbab daripada kemudahan yang diberi.

Manusia masakini amat mementingkan keselesaan apabila menuntut ilmu. Oleh sebab itu, kerajaan berusaha untuk memenuhi permintaan rakyat dengan memberi dana kepada universiti-universiti kita untuk melengkapkan segala kemudahan yang perlu bagi pelajar yang bakal mendaftar di mana-mana universiti. Hal ini termasuklah tempat tinggal pelajar di hostel.

Ya, tidak lama lagi pelajar-pelajar lepasan SPM dan STPM 2008 akan mendaftar masuk ke universiti yang ditawarkan kepada mereka. Sebelum itu, suka saya mengingatkan di sini kepada mereka semua bahawa untuk hidup selesa dan tidak dihimpit masalah kewangan, tinggalkanlah segala perkara yang merugikan diri dan juga wang. Hal ini kerana banyak kursus yang ditawarkan di mana-mana universiti akan membuatkan anda banyak pakai duit untuk tugasan-tugasan yang diberikan. Hah, kursus saya iaitu sarjana muda sains pembinaan misalnya. Banyak sekali wang yang terpaksa kami labur untuk menyempurnakan tugasan-tugasan kami.

Oleh itu, beringat-ingatlah apabila anda sudah mula belajar kelak. Wang akan mula mengalir keluar.

Kerana ilmu semakin mahal.

P/s: Tahniah kepada semua pelajar lepasan SPM dan STPM 2008 yang berjaya ditawarkan untuk melanjutkan pelajaran ke universiti. Semoga kalian dapat menuntut ilmu seikhlas hati.


No comments: