Nuffnang

Friday, May 01, 2009

KEMBALI 'MENYUCIKAN' FILEM


Pada hemat saya, karyawan filem kita perlu kembali menyucikan jalan cerita filem kita daripada babak-babak yang memualkan dan menjelekkan.

Masakan tidak ?

Kebanyakan filem yang memaparkan babak kotor atau separa lucah itu semuanya diarahkan oleh pengarah yang beragama Islam. Entah di mana mereka meletakkan hukum yang telah ditetapkan Tuhan ketika mereka berkarya.

Melihat iklan mengenai filem Bohsia tempoh hari, ianya sudah cukup untuk membuktikan betapa kita nak sangat menjadi 'Amerika' di dalam filem kita, sedangkan di negara seberang, mereka sudah mula kembali kepada akar jati diri bangsa mereka dalam berkarya. Justeru, hasilan yang hebat dapat mereka tawarkan kepada penonton-penonton luar. Dan kita seharusnya mengambil iktibar bahawa bajet yang besar belum tentu dapat menghasilkan satu filem yang hebat. Dan istilah 'hebat' itu pula haruslah ditafsirkan dengan pendekatan agama dan jati diri.

Permainan kreatif karyawan filem kita masih lagi di takuk lama. Hanya kosmetik sahaja yang membangun. Kosmetik tanpa jiwa.

No comments: