Nuffnang

Monday, May 04, 2009

BETAPA ILMU ITU PELITA HATI (SEMPENA KEMPEN JOM MASUK U)

Benarlah seperti yang difirmankan Tuhan di dalam kitab-Nya bahawa orang yang berilmu itu akan ditinggikan darjatnya.

Oleh itu, mereka yang sedang menuntut ilmu itu rupa-rupanya sedang ditingkatkan darjatnya oleh Allah. Itupun jika menuntut ilmu seikhlas hati.

Ilmu itu pelita hati.
Demikian kata orang bijak pandai.

Pada hakikatnya, frasa itu bukan untuk penuntut universiti yang terlalu mengejar 'pointer'. Sebaliknya hanya khas untuk mereka yang dambakan keredhaan Allah saat mereka bertungkus lumus belajar, tidak kira dalam apa jua disiplin.

Keredhaan Allah ke atas ilmu yang kita pelajari itu bukan didasari oleh 'pointer' yang tinggi ataupun anugerah dekan yang kita dapat. Sebaliknya didasari oleh hati.

Nah, hati yang bagaimana ?
Tentulah hati yang ikhlas.
Mereka yang ikhlas menuntut ilmu itu kelak akan berupaya memupuk ilmu itu agar terus kekal di dalam hati mereka sehingga mereka dapat berbakti kepada agama Allah dengan ilmu mereka itu.

Itulah sebenar-benar prinsip menuntut ilmu yang saya sendiri masih gagal mengikutnya. Kita rupa-rupanya masih membanggakan markah dan 'pointer' daripada nilai ilmu itu yang mekar di dalam hati.

Mungkin saya dapat memberi sedikit contoh bagaimana seorang pensyarah saya yang dapat membina carta kehidupan manusia dan emosi manusia. Ternyata melalui huraian yang beliau berikan, beliau telah dapat menghayati ilmu yang dipelajari. Tumpuan beliau dalam bidang sains dan teknologi tidak pula menghalang beliau untuk meletakkan agama sebagai 'pemurnian' kepada ilmu-ilmu yang beliau pelajari itu. Inilah yang dikatakan ilmuwan, tambahan pula apabila ia merendah diri dan tidak menunjuk-nunjuk kepandaiannya. Malah, jika kita melihatnya secara kasar, kita tidak akan dapat melihatnya sebagai seorang ilmuwan, sebaliknya hanya orang biasa.

Itulah jalan yang sepatutnya kita lalui.
Jalan untuk menjadikan ilmu itu pelita hati.

No comments: