Nuffnang

Tuesday, May 05, 2009

BUKU 1 (SALAHUDDIN AYUBI)

Selesai menguliti novel ini selama dua hari, terasa bagaikan penglima Islam yang satu ini masih hidup. Kalaulah beliau masih hidup, nescaya beliau akan bersedih melihat betapa umat Islam masakini telah berpecah belah.

Novel ini ditulis dengan gaya yang mudah serta tidak meleret-leret. Bahkan, setiap bab di dalam novel ini dapat dihabiskan dalam masa yang singkat serta mudah difahami.

Usai membaca novel, terasa begitu malu dengan semangat umat Islam terdahulu. Sungguhpun serba kekurangan, namun semangat jihad mereka lebih hebat daripada kita. Kita ini, baru putus cinta sahaja sudah nak bunuh diri. Langsung tidak ada kekuatan iman yang tinggi untuk mengharungi hidup yang serba payah ini.

Salahuddin ingin menakluk Jerusalem. Impian yang sukar itu didasari dengan ketaatan kepada Allah dan iman yang jitu. Jerusalem telah sekian lama di bawah tampuk pemerintah orang-orang kristian yang zalim. Justeru, Salahuddin merasakan dirinya bertanggungjawab untuk membebaskan Jerusalem daripada cengkaman penjajah yang kejam itu.

Dengan stretegi peperangan yang licik, Salahuddin berjaya mengelirukan pihak musuh sekaligus mengambil peluang bagi memusnahkan angkatan tentera mereka yang membanggakan salib itu sebagai pelindung dan pembawa tuah kepada mereka.

Apa yang mengagumkan ialah keperibadian Salahuddin yang kuat beribadat biarpun dalam kepenatan berperang.

Siapa agaknya yang dapat menggantikan Salahuddin Al-Ayyubi dalam menentang keganasan Zionis ?

No comments: