Nuffnang

Thursday, December 24, 2009

JILBAB CINTA

Amatlah berkuasa jilbab itu wahai adik-adik dan kakak-kakak sehinggakan terzahir ia perbezaan ketara antara yang mulia dan yang hina, demikian katanya orang-orang tua. Tiada terdaya akan perempuan itu, wahai adik-adik dan kakak-kakak akan dia menutupi kepalanya melainkan kuatlah peribadinya menjadi mulia.

Akan perempuan seraya wanita itu, wahai adik-adik dan kakak-kakak, tiadalah ia bersungguh-sungguh dalam jilbab seperti mana sungguhnya ia dalam cinta, melainkan padanya kekukuhan iman dalam diri. Bersungguh dalam mentaati perintah Tuhan itukan mulia peribadi dan mulia budi pekerti. Lalu, perempuan itu pada Tuhan disediakan akan Dia satu peraturan yang wajar sama sekali. Lalu akan ada perempuan itu entah gilakah mereka cuba bermain-main dengan hukum-hakam Tuhan seraya mempersendakan syariat agama yang murni dengan mempersoalkan kewajipan ke atas dirinya.


Adapun jilbab itu adalah isyarat akan Tuhan itu pada wanita tentang cinta. Cinta Tuhan pada hamba-Nya terzahir dengan hukum-hakam tertetap padanya. Maka apa gila manusia itu mengatakan Tuhan zalim dengan hukum-Nya ?


Wahai adik-adik dan kakak-kakak sekalian, sesunggunya nyata dan jelaslah akan kemuliaan itu pada tutup penuhnya mereka dengan kemuliaan hijab yang melindung diri daripada mata-mata syaitan yang direjam. Sungguh wanita itu umpan padanya syaitan dan iblis laknatullah untuk lelaki yang lalai leka mengingati Tuhan. Apa tidakkan malu dan benci dijadikan umpan oleh iblis dan syaitan akan wanita itu ?


Maka ketahuilah pada hukum itu ada perlindungan Allah padanya. Jilbab adalah cinta Tuhan kepada hamba-Nya yang bernama perempuan itu. Akan perempuan itu wajarnya bersyukurlah pada-Nya yang memberi cinta dengan kemuliaan peribadi yang tutup padanya teguh dan iman padanya utuh.


Dalam pada itu, wahai adik-adik dan kakak-kakak sekalian, akan dunia itu sentiasalah menipu. Adalah pula wanita mahupun perempuan jua namanya berselindung dengan hijab akan dia akhlaknya yang buruk dan busuk itu. Maka sengajalah ia menampilkan ciri-ciri yang baik pada luarnya sedang dalamnya hina dan dina sekali. Manusia itu ramai sekali tertipu dengan luaran. Maka jibab cinta itu tiadalah ia menepati akan perempuan-perempuan buruk akhlak ini. Bahkan padanya terzahir menipulah ia pada dirinya sendiri.

Jadi, wahai adik-adik dan kakak-kakak, akan Tuhan itu janganlah dipermain-mainkan hukum-hakamnya.

Jagalah akan ia maruah jilbab cinta itu supaya tiadalah ia dirosakkan oleh perempuan yang kepura-puraan pada jiwanya itu.

Jilbab cinta bukan untuk perempuan yang berselindung dalam akhlak yang buruk, bahkan hanyalah ia khusus untuk wanita-wanita mulia budi pekerti dan tulus keikhlasan padanya beragama murni.

Selawat dan salam ke atas junjungan besar baginda Muhammad dan sekalian ahli keluarganya yang mulia.

Wallahua'lam...

No comments: