Nuffnang

Thursday, December 31, 2009

TAHUN BARU MASEHI

Masehi disambut seolah-olah dunia ini ana yang punya.

Berbeza benar dengan 1 Muharram beberapa minggu yang lalu.

Semuanya kerana tanggapan.

Kita menganggap tahun baru yang dibawa dari budaya barat ini lebih besar, hebat dan berkuasa. Target dan pencapaian dimulakan dalam tahun baru masehi, bukan hijrah.

Yalah, tahun baru Islam tidak megah, tidak hebat dan tidak segagah tahun baru masehi. Media bukan main lagi bertungkus-lumus menyiarkan program hiburan demi menyambut tahun baru masehi.

Tahun baru hijrah dengan rendah hati mengenang dan menyerap semangat nabi dan para sahabat berpakaian lusuh dan berkeadaan penat dan takut merentasi gurun kering demi mengharapkan sinar kehidupan yang lebih selamat. Mereka membawa Islam dan harapan saat berhijraj. Mereka tidak ada apa-apa. Nabi sendiri dalam bahaya. Para sahabat dalam bahaya. Justeru, hijrah menjadikan mereka kuat. Teramat kuat. Lebih kuat daripada kita. Target mereka adalah Tuhan. Pencapaian mereka adalah syahid. Jika mereka mati, mereka mati di jalan Allah.

Kita ? Mati kerana merempit pada malam tahun baru masehi.

Demikianlah bahana kita abaikan yang utama demi keseronakan palsu.

Tahun baru masehi disambut sebagai sebuah hari suci agama Kristian. Ya, kita sama-sama sambut dengan orang Kristian.

Mari kita pergi pesta, tonggang arak, pakai baju separuh bogel, pakai rantai, gelang dan perhiasan jelek, ambil ectassy, berdansa di disko, menyanyi di karaoke dan marilah kita berzina, atas nama tahun baru masehi. Kita mahu enjoy. Itu cara orang-orang yang tidak sedar diri menyambutnya.

Ini semua manusia-manusia yang derhaka di sisi Tuhan. Mereka langsung lupa Tuhan apabila jam berdenting pukul 12 tengah malam. Menjeritlah mereka, "Happy New Year !!!"

Ya, selamat tahun baru !

Tahun baru ini diiringi dengan kerosakan. Target entah ke mana, pencapaian entah ke mana.

Dan.

Tahun baru hijrah dilupakan terus.

Ramailah lagi anak-anak muda yang rosak...

No comments: