Nuffnang

Wednesday, December 16, 2009

TUHAN MAHA PEMURAH

Adik-adik dan kakak-kakak,
Tuhan itu Maha Pemurah. Justeru, Dia boleh sahaja mengurniakan anugerah kecantikan dan keayuan serta kemanisan wajah serta bentuk badan yang seksi kepada mana-mana perempuan yang diingini-Nya, tidak kiralah perempuan itu Islam, beriman atau tidak. Dan Dia juga tidak mengira apa pun bangsa perempuan itu. Semua itu kerana Tuhan itu Maha Pemurah.

Adik-adik dan kakak-kakak,
Sekiranya anda tidak berapa cantik, janganlah dengki dan iri hati dengan kecantikan orang lain. Ya, anda boleh melakukan beberapa perkara seperti memperbanyakkan solekan pada muka dan menyarung korset yang gila ketat untuk mengaburi mata orang lain. Dan anda juga boleh membuat pembedahan plastik ataupun cucuk botox. Tetapi perkara itu dilarang sama sekali. Pun begitu, semua itu untuk apa ? Tentulah untuk ‘disajikan’ kepada orang lelaki kan ? Buat apa nak bertanding sesama perempuan. Lebih baik ditayang ‘mentah-mentah’ pada lelaki.

Adik-adik dan kakak-kakak,
Ada perempuan entah siapa namanya pernah menyatakan, “Kejelitaan adalah hak milik setiap insan.” Insan di sini tentulah perempuan. Takkanlah lelaki nak dipanggil ‘jelita’. Agnes Monica barulah layak dipanggil Jelita. Sebenarnya perempuan itu salah, wahai adik-adik dan kakak-kakak. Yang sebetulnya, kejelitaan adalah hak milik Allah. Hal ini kerana apa ? Kerana Dialah yang mengurniakan kejelitaan itu kepada anda, wahai adik-adik dan kakak-kakak. Justeru, Allah telahpun mengamanahkan kepada anda satu kejelitaan, kecantikan, keseksian dan keayuan untuk dipelihara daripada sebarang bentuk kemaksiatan. Apa itu kemaksiatan yang melibatkan kecantikan, keayuan, kejelitaan dan keseksian, wahai adik-adik dan kakak-kakak ?

a) Mendedahkan aurat sesuka hati.
b) Memakai pakaian yang mengikut bentuk badan.
c) Sengaja meliuk-lintukkan badan bagi menarik perhatian lelaki.
d) Sengaja meluruskan rambut dan mempamerkannya kepada khalayak ramai untuk menunjukkan yang r
ambutnya cantik dan menawan. (Ya, adik-adik dan kakak-kakak, lelaki suka membelai dan mengusap rambut perempuan yang cantik dan menawan).
e) Melilit tudung (jika bertudung) di leher sehingga m
enampakkan bentuk dada yang menonjol ke depan.
f) Memakai seluar yang ketat sehingga mengikut bentuk peha dan punggung yang menonjol ke belakang. Kalau punggungnya besar ?Wallahua’lam.

Itulah ya, adik-adik dan kakak-kakak.
Sebenarnya banyak lagi. Tetapi memadailah yang itu-itu dahulu.

Aduhai, mengapalah Tuhan begitu kejam kepada kami dengan melarang itu-ini ?
Mungkin itulah yang anda ingin katakan, wahai adik-adik dan kakak-kakak. Tidak. Tuhan itu tidak kejam sama sekali. Kitalah yang zalim. Kita ini (yang perempuan terutamanya) zalim kerana tidak mahu mengikut perintah Tuhan yang melarang kita mendedahkan aurat (lelaki pun sama) sesuka hati.

Justeru, untuk apa semua kecantikan, kejelitaan, keayuan dan keseksian itu jika tidak boleh ‘dipergunakan’, wahai adik-adik dan kakak-kakak ?

Adik-adik dan kakak-kakak,

Ketahuilah di sini bahawa kesemuanya itu untuk bakal suami anda yang tercinta. Ya, yang tercinta. Bukan sang pencinta. Lelaki yang akan memanggil ada ’sayang’, ‘ayang’, ‘anje’, ‘adik’, ‘maknye’, ‘awaknye’, ‘humaira’, ‘juwita’ dan banyak lagi panggilan mesra yang kadangkala tak masuk akal sama sekali. Ya, suami andalah yang berhak untuk melihat kecantikan anda, keayuan anda, kejelitaan anda dan keseksian anda. Oleh sebab itu, jika anda sudah selesai dan beres menayangkan segala yang ada pada tubuh anda kepada khalayak ramai ketika anda belum berkahwin, apa lagi yang tinggal untuk suami anda, wahai adik-adik dan kakak-kakak ?

Adik-adik dan kakak-kakak,
Nampak tak betapa pemurahnya Tuhan kepada anda dan betapa Maha Pengasihnya Tuhan kepada anda kerana mengurniakan kepada anda perkara yang akan membuatkan suami anda tak sudah-sudah memuji anda (masa muda sahaja ya, bila dah tua tak ada apa-apa lagi melainkan kedut yang merata-rata). Apabila anda memelihara diri anda, suami anda akan menghormati anda. Ramai perempuan di luar sana masih tidak memahami. Mereka sering membantah dengan berkata,

“Ramai perempuan yang tutup aurat, jaga diri, sentiasa menghormati orang tua tetapi akhirnya dijodohkan dengan suami yang jahat.”

Wahai adik-adik dan kakak-kakak, bukankah Tuhan telah berjanji di dalam al-Quran bahawa lelaki yang baik hanya untuk perempuan yang baik.Justeru, jika ada perempuan yang ‘baik’ tetapi suaminya jahat, itu bermakna perempuan itu ada melakukan kesalahan-kesalahan tertentu dan masih lagi belum bertaubat, sama ada kepada manusia atau kepada Tuhan. Justeru, sebab itulah nabi menyuruh kita bertaubat setiap hari dan meminta maaf serta memaafkan semua kesalahan.

Adik-adik dan kakak-kakak,
Kecantikan, kejelitaan, keayuan dan keseksian anda telah membuka satu perbincangan yang santai tetapi tetap ke arah yang satu - mencari keredhaan Tuhan. Justeru, adik-adik dan kakak-kakak, hargailah pemberian Tuhan kepada anda dengan menutupnya dengan baik dan kukuhkanlah rasa iman anda kepada Tuhan supaya anda tidak mencemuh atau mengutuk segala ketetapan-Nya.

Oh ya, Andrea Hirata dalam tetraloginya pernah menyatakan satu pengajaran moral : Jika anda cantik, jiwa anda tidak tenang. Di situ tersimpan makna yang mendalam lagi ‘menyucuk’ kalbu.

P/s: 'Model' kita ialah seorang si cantik dari Mongolia. :-)

Foto diambil daripada blog AbyRad...

No comments: